Med längdskidor på fötterna och världens största leende på läpparna

IMG_6654IMG_6671IMG_6650IMG_3679IMG_6702IMG_3695IMG_3546IMG_3544IMG_6746IMG_6753IMG_6772IMG_6781IMG_6787

Som ni säkert förstår av bilderna här ovan så hade jag VÄRLDENS BÄSTA dag igår. Vaknade hemma hos Fanny av att solen sken igenom persiennerna och på momangen bredde vi ostmackor och värmde varm choklad och så begav vi oss ut och solade i en solgrop i ett par timmar. Och senare på eftermiddagen åkte jag längdskidor!! Vilken grej va, det trodde jag inte för ca ett halvår sedan när jag låg på sjukhuset i Barcelona och inte ens kunde vända på mig själv i sängen. Tanken var att inte åka mer än ett par 100 meter men det hela råkade sluta med hela 3,8 km (problemet med att vara en allt-eller-inget-person…). Däremot åkte vi i över en och en halv timme så snitthastigheten var väl inte mer än ca 2,5 km/h. Kanske nytt världsrekord på att åka sakta! Men det kändes helt fantastiskt och det var så himla roligt. Det var helt platt och utan backar nästan hela vägen så det var optimala förhållanden för mig, kunde liksom gå fram utan att behöva staka. Idag vaknade jag upp med mycket smärtor (surprise!) i nacken men jag tror inte att det behöver vara något dåligt faktiskt. Och det får det vara värt kan jag tycka. Nu ska jag fortsätta med längdskidåkning framöver, men kanske lite kortare turer hädanefter bara. Så länge jag inte ramlar så tror jag faktiskt att det många gånger kan vara mer skonsamt än stötiga promenader.

På tal om något helt annat- idag fikade jag i ett par timmar med Bert, grundare och styrelseordförande på Nackskadeförbundet, han som hjälpte mig till London ni vet. Det finns ingen annan i hela Sverige som sitter på så mycket kunskap om dessa nackskador som han gör. Han slåss för vår rättvisa varje dag och har hjälpt flera hundra svenskar att få rätt hjälp utomlands. Så det fanns mycket att prata om och lyssna på om jag säger så. Och på tisdag ska jag dessutom med på ett möte med Socialstyrelsen på deras huvudkontor i Stockholm. Det ska bli spännande. Men mer om det senare…

5 reaktioner till “Med längdskidor på fötterna och världens största leende på läpparna

  1. Hejsan Rebecka !
    Men vet du vad, detta trodde jag inte så här dax, att åka lätt längdskidor om än på plana markförhållande ” klokt av dej ” . Detta tror jag är ett av de bästa cirkulationsövningar som du kan tänka dej, att få veva på lite lagomt med dina armar och axlar, det gör susen och framförallt att få vara ute i den vackra naturen,, det blev mycket positivt på en gång nu ,,
    Detta är resultatet av din fantastiska envishet och vilja för att bli bra i din kropp. Lite träningsvärk får du stå ut med så här i början. Men börja inte nu att åka 7 dar i veckan nu när det känns så härligt ,,,, lite lagomt tack ,,
    Jag har ju nämnt till dej att jag är ute och nöter på längdskidorna, var och varannan dag. Jag har sett att det är ett måste för att hålla skelettet i liv. Man kan ju få lite extra muskler som håller ihop ,, benbröten ,, som jag har, vem vet. Du säger att du är ett enda stort leende när det fungerar så bra, och varför ska inte du få ha den förmånen, du har ju jävlats nog tycker jag.
    Nu tror jag att solen kommer att skina på dej vart du än är, när du har lyckats klara av denna bedrift.
    Du nämnde om Stockholms konferens om nackskador med socialstyrelsen. Då tror jag att du får möjlighet att träffa min skidkamrat som är doktorand i just om nackskador, hon heter Åsa Svedmark hon bor mest uppe i Umeå, men hon besöker dom flesta sjukhusen och rehabcenter i landet,, och hälsa så gott ifrån mej och Susanne.
    Idag var det extra roligt att skriva till dej när det börjar att gå så bra för dej. Jag väntar naturligtvis på att få besöka dej snart, med den där elektroniska hjälpmedel som jag tror en del på, och så var det någe annat också.
    Ha det så trevligt du kan och sköt om dej Rebecka // Kram på dej

    Gilla

Lämna en kommentar